Major Ing. Jiří Mráz

Životopis
Major Ing. Jiří Mráz se narodil dne 23. března 1922 v Chocni jako syn výrobce chladírenské techniky Ing. Jaroslava Mráze a jeho manželky Marie, rozené Paďourové, jejíž otec, Jindřich Paďour, byl před 1. světovou válkou poslancem v tehdejším Rakousko-Uherském parlamentu.
Na jaře roku 1935 byla v Chocni rovněž zahájena výroba motorových letadel, když zde byla za tímto účelem dne 1. dubna založena společnost Inž. P. Beneš a inž. J. Mráz, továrna na letadla Choceň, která se specializovala na výrobu lehkých sportovních a cvičných letadel.
V srpnu 1939 v obavě z blížící se války a za účelem dalšího studia odjel Jiří Mráz spolu se svojí mladší sestrou Magdalénou do Velké Británie.
Ve Velké Británii Jiří Mráz nejprve dokončil studium na vyšší technické škole Imperial College v Londýně, kde získal titul bakalář v oboru přírodních věd ve strojírenství.
Dne 6. srpna 1943 vstoupil dobrovolně do RAF, kde začal v hodnosti Aircraftman 2 (pozn.: AC2. - čs. ekv. vojín) vykonávat funkci ošetřovatel letadel (letecký mechanik) u československé 310. a 312. stíhací letecké peruti RAF.
Od 15. ledna 1945 potom Jiří Mráz v hodnosti Pilot Officer (pozn.: P/O. - čs. ekv. poručík) působil ve funkci Meteorological Officer 134. Czech Air Fighter Wing (Meteorologický důstojník 134. Československého stíhacího leteckého křídla) v jehož sestavě tehdy operovaly československá 310., 312. a 313. stíhací letecká peruť RAF. Za účelem zvýšení odborné kvalifikace byl dne 15. března 1945 odeslán k Air Ministry Unit for Course at Meteorological Trainig School (jednotce ministerstva letectví pro kurzy v meteorologické výcvikové škole) na letišti v Kilburnu. Po skončení války od 10. května 1945 krátce působil jako Referent-meteorolog Studijní skupiny meteorologické Inspektorátu československého letectva v Londýně.
Po návratu do vlasti dne 24. srpna 1945 se Jiří Mráz krátce zapojil do budování obnovené vojenské povětrnostní služby a dnem 1. ledna 1946 byl v hodnosti nadporučík ustanoven na nově zřízené systemizované místo Důstojník pro meteorologii 1. oddělení štábu (operačního) Velitelství letecké oblasti 2 v Českých Budějovicích.
Dne 29. března 1946 byl nadporučík Jiří Mráz na vlastní žádost z důvodů složité rodinné situace propuštěn z činné vojenské služby.
Na základě Prezidentského dekretu č. 5/1945 Sb. ze dne 19. května 1945 O národní správě majetkových hodnot Němců, Maďarů, zrádců a kolaborantů a některých organizací a ústavů, byla na choceňskou leteckou továrnu, jako na jeden z klíčových podniků obnovovaného leteckého průmyslu, uvalena dne 14. července 1945 prozatímní národní správa v čele s určeným národním správcem. Továrna byla nejprve znárodněna a po dalším složitém organizačním vývoji byla v pozdějším období přejmenována na Orličan n. p. Choceň. 
Po svém propuštění z armády, až do roku 1949 pracoval Jiří Mráz jako strojní inženýr v bývalé německé továrně na výrobu válečných součástek (pozdějším Agrostroji) v Hrádku nad Nisou, kde bylo jeho otci Ing. Jaroslavu Mrázovi nabídnuto místo národního správce a v té době zde byla zahájena výroba zemědělských strojů na lisování slámy a sena, ručních tkalcovských strojů, malých dieselových motorů a mechanických nůžek na stříhání plechu.
Dne 25. ledna 1947 se Jiří Mráz oženil s Miladou Bláhovou a z manželství se později narodili děti Magda a Jaroslav Mrázovi.
Jiří Mráz v roce 1949 dokončil vysokoškolské studium při ČVUT v Praze a získal titul strojní inženýr. V té době začal pracovat jako projektový inženýr ve společnosti Stavoprojekt Bratislava, kde působil až do roku 1952. Potom až do roku 1961 působil jako odborný asistent na Střední technické škole v Chomutově. V následujícím období až do roku 1967 zastával funkci konstruktér ve strojírenské továrně Škoda Ostrov nad Ohří, kde se podílel na výrobě trolejbusů.
V roce 1967 Ing. Jiří Mráz s manželkou a oběma dětmi emigroval do USA a zde až do roku 1969 pracoval jako projektant u společnosti M. W. Kellogg Company se sídlem v New York City. V následujícím období působil jako inženýrský a projektový ředitel při National Forge Company, nejprve v letech 1970 až 1985 v Irvine ve státě California a následně až do roku 1987 v Andoveru ve státě Massachusetts. Od roku 1987, po svém odchodu do starobního důchodu, až do března 2017 aktivně působil Ing. Jiří Mráz i ve věku 95 let jako licencovaný a registrovaný soukromý konsultant v oboru odborných strojně-technických služeb v Chesteru ve státě Illinois.
Během svého života v USA se Ing. Jiří Mráz stal významným a odborně uznávaným členem-korespondentem American Society of Mechanical Engineers (Americké společnosti strojních inženýrů) a je rovněž držitelem státního technického patentu USA v oblasti řízení procesů vytápění a chlazení vysokotlakých technických systémů.
Dne 13. září 1991 byl Jiří Mráz rozhodnutím Centrální rehabilitační komise federálního ministerstva obrany, společně s dalšími příslušníky československých leteckých jednotek ve Velké Británii, morálně rehabilitován a jmenován do vojenské hodnosti major ve výslužbě. V březnu 2017 žil v USA ve městě Chester ve státě Illinois.

V roce 1993 byla část továrny Orličan n. p. v Chocni v rámci tehdy probíhajících restitucí poválečně znárodněného majetku vrácena potomkům původního majitele. V té souvislosti byla v červnu téhož roku založena společnost Strojírny Mráz Choceň s.r.o. V březnu 2017 stáli v jejich čele nejmladší dcera původního majitele Ing. Jaroslava Mráze Ak. arch. Jaroslava Mrázová a syn bývalého meteorologa československých leteckých jednotek RAF Jerrold Jaroslav Mraz.